Писмо от ФСС при БФ за провеждането на дистанционни изпити

Писмо от ФСС при БФ за провеждането на дистанционни изпити

Седящо момче с метгафон пред голям лаптоп, от който се изпращат имейли

След първите изпити от ликвидационната сесия, ФСС при БФ, заедно със своите колеги извадиха проблемните точки, при които най-често се случват пропуски и се създават недоразумения при провеждането на дистанционни изпити. Писмото е изпратено до Деканата и Комисия по качеството, а сега го споделяме и тук.
Нашата цел е да дадем обратна връзка, която да подобри изпитването онлайн и сме благодарни на всички преподаватели, които полагат допълнителни усилия в тази извънредна ситуация, за да завърши успешно академичната година.

 

Уважаеми проф. Шишков,

Уважаеми членове на Комисия по качеството,

Уважаеми преподаватели,

Пишем, за да споделим нашите наблюдения върху започналото дистанционно провеждане на изпити и да посочим някои проблемни точки. Нашите препоръки са изведени от споделен опит на колеги от нашия и други факултети и се надяваме да бъдат от полза и да подобрят предстоящите дистанционни изпитвания в БФ.

1. Инструкции за изпитите

Важно е максимално рано да са налични подробни инструкции за теста, които да включват формата, времетраенето и критериите за оценка. Това е от значение, за да бъде честно проведен изпитът и да бъдат сведени до минимум конфликтите поради липса на информация до самия ден на изпита.

Още неща, които могат да бъдат описани в инструкциите, са препоръчително обновяване на интернет страницата в часа на изпита, защото понякога тестът не се показва като публикуван. И също – ако е избрана опцията за край на теста – “Опитите трябва да бъдат изпратени, иначе няма да се зачетат” да бъде ясно написано, че студентите с наближаване на изтичащото време трябва да изпратят теста, защото в противен случай може да не им бъде зачетен целият опит.
Скрийншот за опциите в мудъл за предаване на тест

2. Времетраене за целия изпит

Необходимо е да бъде направена кратка проверка дали “Времеви лимит” се вмества в зададената рамка за отваряне и затваряне на теста. Платформата Мудъл позволява задаване на времетраене по-дълго от периода за отваряне и затваряне на изпит и по този начин тест, обявен с времетраене два часа, може да се затвори по-рано. Пример на даденото изображение.

Оценяваме дадения втори шанс за изпит на студентите от катедра Биохимия при идентична техническа грешка по време на ликвидационната сесия.

Важно е и студентите да бъдат бдителни и да правят навременна проверка, тъй като тези параметри са видими преди започването на теста.
Скрийншот от Мудъл настройката за времетарене на изпита

3. Разположение и навигация на въпросите

Студентите споделиха за ликвидационен изпит по Вирусология, където никъде не е било упоменато, че не е възможно да се върнеш на преден въпрос, ако си преминал на следващия. Резултатите са редица непопълнени въпроси, които съответно се отразяват на оценките. Друго, което обърква студентите при тази опция с невъзможност за връщане назад, е това, че независимо въпросът дали е отговорен или оставен празен преминаването нататък и в двата случая е необратимо.

За да са наясно студентите с формата на изпита и да могат адекватно да си разпределят времето, считаме за важно те да знаят дали ще могат да пропуснат въпрос и впоследствие да се върнат и също дали въпросите ще са на една страница.

В условията на присъствен изпит възможността да се отговаря на въпроси без определена последователност е съвсем естествена и смислена. Логично е тя да е налична и при дистанционен изпит. Затова премахването на тази опция е задължително да бъде отбелязана в инструкциите, защото в противен случай въпреки отличната подготовка крайната оценка може да не отговаря на знанията на студента.

Друг важен момент е разположението на въпросите – дали ще са по един на страница, всички/няколко на една страница. Базирайки се на вече проведени изпити и обратна връзка от колеги, смятаме вариантът, в който има няколко въпроса на страница за най-удачен. Освен приближаване на формата до присъствения, причина за това е също, че дори устройството да е ново и интернет връзката стабилна, зареждането на толкова много индивидуални въпроси отнема техническо време.

Без значение кой вариант е избран, призоваваме тези детайли да бъдат упоменати в инструкциите за изпита.

Настройките за тези два аспекта от изработването на изпита могат да бъдат намерени тук:

4. Времетраенето за единица въпрос

Времетраенето на тестовете се посочва масово като проблемен фактор от студентите. Ние не смятаме да поставяме съдържанието и оформлението на въпросите под съмнение, но важно за нас е да се обърне внимание върху недостатъчното време за отговор, особено при липсата на опция за “връщане на преден въпрос”.

Препоръката ни е да се опита от преподавателя за колко време се четат бавно въпросите и отговорите от целия тест и по този начин да бъде преценено необходимото време. Смятаме, че това е удачно да бъде поне удвоеното време за бавно прочитане, тъй като студентът няма начина на мислене и опита на преподавателя, който би отговорил светкавично бързо на въпросите.

Също нещо, което студентите посочват като полезно за своята подготовка, са пробни въпроси или пробен тест, за да бъде опознат форматът.

При наличието на отворени въпроси съветваме да се упомене в инструкциите изрично колко подробен отговор се изисква, защото е нормално на студентите времето да не стига, ако те решат да пишат дълъг текст.

Ако са необходими изписвания на компютър на математически или химични формули и уравнения, препоръчваме да се даде допълнително време. Студентите споделят, че това е трудоемко и понякога текстовият редактор на Мудъл дава грешки, изтрива написаното до момента и се губи много време. Като пример ни е посочено изписването на задачи по Аналитична химия.

 

 5. Извънредни ситуации

Тъй като се случват технически проблеми, изхвърляне от системата и други извънредни ситуации препоръчваме проявяване на разбиране и подготовка на допълнителни въпроси и дата за извънредна сесия на изпита.

Смятаме, че възможността да се връщаш назад към въпросите си и нуждата от повече време не означават непременно, че студентът ще преписва. Разбира се, тази възможност съществува. Когато въпросът изисква проследяване на логическа мисъл и аргументиран отговор – това си проличава спрямо един “копиран от интернет” отговор. Убедени сме, че преподавателите са достатъчно компетентни да направят разликата и не е нужно времето да е единственият лимитиращ фактор, защото липсата на време саботира и знаещите студенти. Множество колеги споделят, че разбират въпросите и имат желание да отговорят на тях максимално точно, но когато знаят, че времето им изтича, това носи само притеснение и рефлектира върху представянето им.

Призоваваме не към смяна на формат или трудност, а към навременно запознаване на студентите с начина, по който ще протече изпитът и към реалистични условия за провеждането му.

 

29.06.2020 г.

С уважение,
ФСС при БФ

 

 

 

 

 

 

Ако тази статия е била полезна за теб, сподели я, за да бъде полезна и за приятелите и колегите ти:
  •  
  •  
  •  

 

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.

 
Пиши ни.  
Искаш нещо да ни питаш?
+